Groningen, Göttingen och Zürich är min resrutt fredag till måndag. Under fredagen och lördagen var en delegation på ett tiotal personer från Uppsala universitet i Groningen, det var det nionde rektorsmötet inom U4 nätverket. U4 är ett relativt litet universitetnätverk som består av Uppsala, Groningen, Ghent och Göttingen. Vi samverkar inom fyra cluster: (ansvarigt lärosäte inom parantes)

• Humanities (Ghent)
  • Social Sciences (Göttingen)
  • Medicine and pharmacy (Groningen)
  • Science and Technology (Uppsala)

img_3897

Därutöver finns även Institutional Management. Flera uppskattade initiativ pågår, bland annat ett ledarskapsprogram som avslutar andra omgången, den tredje börjar under hösten 2017. Vi har samverkat framgångsrikt tillsammans i många EU projekt, i synnerhet Erasmus mobilitetsprojekt i Afrika och Asien. Under mötet diskuterades double/joint degrees för doktorander, sommarskolor, och andra sätt att samverka kring forskarutbildning. Olika peer –review övningar har genomförts, den som rapporterades på mötet handlade om Hållbarhet. Green Offices är något som Uppsala universitet har inspirerats av och gärna vill pröva på framöver. Nya områden som vi vill jobba med ihop framöver är hantering av post docs och karriärvägar för unga akademiker. Inom U4 lyfter vi fram goda exempel och lär av varandra. Sammantaget blev jag imponerad av alla cluster denna gång och hur samverkan nu ger resultat. Det tar några år att få ett nätverk att fungera och det ska vi komma ihåg nu när vi snart ska börja arbeta inom Guilden där alla fyra U4 universiteten kommer att ingå.

img_3896

Under söndagen passade jag på att besöka Göttingen, och rektor Ulrike Beisiegel gav mig en genomgång av deras satsning inför det tyska excellens initiativet och en campusvisning samt så fick jag besöka några av deras museer. Vidare med tåg söderut på söndag eftermiddag. Och det finns inställda och försenade tåg i Tyskland också. Klagomål på dåligt underhåll hördes när det försenade tåget stoppades halvvägs och vi fick tränga oss på ett redan överfullt tåg i Frankfurt. Nu sitter jag på väg till Zürich några timmar senare än planerat men med hopp om att nå målet före midnatt. Imorgon måndag deltar jag i en konferens om ”Women and Leadership in Academia” och ska försöka säga något klokt i den paneldebatt som jag ska delta i.

Tisdag förmiddag är jag åter på plats i Uppsala och jag ser fram emot fredagens installation av 45 nya professorer i domkyrkan. Passa på att lyssna på deras föreläsningar nu i veckan!