Kung Carl Gustaf gör årligen tvåresor i IVAs regi, en utomlands och en inom Sverige. I år ha dessa resor gått till Japan och Gotland, och Eva har haft förmånen att delta i båda. Tyvärr tvingades kungen lämna återbud pga ryggproblem så resan till Gotland fick genomföras utan honom. Delegationen bestod av ca 20 representanter från offentlig sektor, näringsliv och universitet. Det var ett gediget program som inleddes på Campus Gotland där Hållbara besök, kulturarv, vindkraft och speldesign presenterades av forskare, lärare och studenter. Sedan blev det Science park och en engagerad presentation av IT-företaget Pickit, lunch på Mejeriet och vidare till Gotland Grönt Centrum där vi höra om Moving Floor (självrengörande golv i djurstallar) och fick en demonstration av lammklippning. En kort visit på Wisby bryggerier hanns med innan middagen på residenset med landshövding Cecilia Schelin Seidegård som värd. Dag två gick turen till Cementa AB, Slite och Bungenäs med en presentation av BRS Networks AB under lunchen. Generalmajor Karl Engelbrektson, Sveriges arméchef, gjorde en presentation om säkerhetsläget under färden tillbaka till Visby där resan avslutades på Riksantikvarieämbetet. Uppsala universitet och Campus Gotland i synnerhet återkom i många presentationer och samtal på de flesta ställena. Det var lätt att vara en mycket stolt rektor.

unknown

Samtidigt med Gotlandsresan gick den tredje upplagan av Uppsala Health Summit av stapeln, nu i Slottets historiska och förvånansvärt välfungerande konferenslokaler. Temat denna gång var ”Ending Childhood Obesity – Actions through Health and Food Equity”. De cirka 180 deltagarna bjöds på ett genomarbetat och varierat program med pleumföreläsningar, workshops och upprepade ”gympa-pass” med instruktörer och barn från Friskis och Svettis. Uppsala Health Summit är på god väg att bli den etablerade, internationella möteplats som initiativet syftar till. Bakom Health Summit står numera åtta partners (UU, SLU, Kommunen, Landstinget, Världsklass Uppsala, SVA, Läkemedels- och Livesmedelsverket). Uppsala universitet är värdorganisation och Anders är ordförande i styrgruppen. Projektledningen med Madeleine Neil i spetsen gör ett fantastiskt jobb tillsammans med alla hårt arbetande deltagare i den årliga programkommittén, denna gång under professor Richard Landbergs ledning.

unknown-2

Veckan inleddes annars med institutionsbesök, denna gång besökte vi Institutionen för moderna språk. Vi vill gärna passa på att tacka och betona hur viktiga dessa besök är för oss. Att få ta del av institutionernas vardag, glädjeämnen och vad som kan oroa gör att vi kan utföra våra ledningsuppdrag på ett bättre sätt.

På fredagskvällen var det personalfest på UKK, drygt 600 var på plats och roade sig tillsammans. Det motsvarar ca 10 % av personalen som hade en festlig kväll med god mat, underhållning (Bröderna Rongedal) och varandras trivsamma sällskap. Tack alla som var med och ordnade detta, mycket uppskattat!

unknown-3

På lördagen gästades Uppsala av El Salvadors utrikesminister Hugo Martínez som kom i sällskap med bland annat landets stockholmsambassadör, Anita Escher Echeverría. Anders och kummunfullmäktiges ordförande Carl Lindberg stod värdar för en lunch på Walmstedtska gården, innan ministern drog vidare för att öppna en salvadoransk filmfestival på Slottsbiografen.

unknown-1