Den här veckan har det blivit offentligt vilka som tilldelas årets nobelpris för vetenskapliga upptäckter till ”mänsklighetens nytta”. Det är alltid lika spännande. Nu vet vi vilka som får nobelpris i medicin, fysik och kemi. På måndag kungörs vem som får ekonomipriset och på torsdag nästa vecka blir det klart vem som blir litteraturpristagare. Vi har varit beredda att på klockslaget skicka inbjudningar till pristagarna för att föreläsa här i Uppsala traditionsenligt den 13 december. Förhoppningarna är stora i år. Några av pristagarna har anknytning till Uppsala. Nobelpristagaren i fysik, från Tokyo Tech besökte universitetet för två år sedan. En av pristagarna i kemi, Bernard L. Feringa, kommer från Groningen, ett av våra partneruniversitet i U4 nätverket.

Den här veckan har vi tagit emot en delegation från Tubingen. Det är ett av våra systeruniversitet i Matariki- nätverket. Det var hela 17 personer med rektor i spetsen som besökt oss i tre dagar. De har träffat oss i ledningen, vicerektorer, forskarkollegor och delar av förvaltningen. Att berätta och beskriva vår verksamhet för kollegor är nyttigt och ger nya perspektiv på den egna verksamheten.

Nya perspektiv fick vi också på dekanmötet. En gång per termin träffas hela ledningen, vicerektorer, alla dekaner, studenter och delar av förvaltningen på ett lunch till lunch-internat. Denna gång på Stora Brännbo i Sigtuna. Det är ett tillfälle att få diskutera aktuella frågor. Mötet inleddes av framtidsanalytiker Troed Troedsson som slog an tonen med en utmanade och inspirerade föreläsning om framtiden. Hur ska vi som universitet möta en föränderlig värld, när konkurrensen ökar? Hur ska vi behålla och stärka vår position? Hur ska vi förnya verksamheten, söka och utforska nya möjligheter? Vad kan vi göra kortsiktigt och långsiktigt?

img_3624

Vi fortsatte att fundera på framtiden både vad gäller lokalförsörjning och utvecklingsplan för universitetet 2050 men också infrastrukturfrågor. Även arbetet med hur vi ska arbeta med strategisk kompetensförsörjning, rekrytering och process för att utse rektor vid universitetet fanns med på agendan, liksom en session om vad Uppsala universitet kan dra för lärdomar av Macchariniaffären. Diskussionerna var som vanligt stimulerande, engagerade och nyttiga. Högt i tak, skarpa argument och många olika åsikter. Det är bra för Uppsala universitet – både på kort och lång sikt.

img_3631

Idag den 7 oktober blir vårt universitet 539 år, och jag ska till Mora för att inviga utställningen “Konstskatter från Uppsala universitet”. När universitetshuset renoveras passar vi på under perioden 8/10 2016 – 5/3 2017 att visa upp konst i Zornmuseet.  Aldrig tidigare har så många betydande konstverk från Uppsala universitet lånats ut till en utställning. Ett tema som behandlas i utställningen är konstnären Anders Zorns många kopplingar till Uppsala, till universitetet och till dess konstsamling. Utställningen är ett samarbete mellan Zornmuseet och Gustavianum, Uppsala universitetsmuseum. img_3643

Ett besök på Zornmuseet i vinter är ett måste säger jag efter invigningen. Våra konstskatter ses bokstavligen i ett nytt ljus och jag kan verkligen varmt rekommendera ett besök. Stort tack till er alla som gjort detta möjligt!

img_3645

Nu passar jag på att önska er alla en trevlig helg! För egen del blir det Studentloppet imorgon, jag tar 5 km i sakta mak men  universitetsdirektör Katarina tar 10 km i ett helt annat tempo.

img_3648