I dag har vi haft besök av en delegation från Hallym University, Sydkorea. De var här med anledning av det sjätte Uppsala-Hallym symposiet med temat ”Stem Cells and Regenerative Medicine”, som äger rum i morgon. Programmet bjuder på en rad världsledande forskare från Uppsala universitet och Hallym University. Passa gärna på att lyssna på föreläsningarna om du har möjlighet.

Uppsala universitet är ett globalt universitet och det är spännande att se hur våra forskare tar vara på och utvecklar möjligheter till internationellt forskningssamarbete. Tack vare hjälp av flera kollegor, däribland vår förre rektor professor Anders Hallberg och professor Kjell Öberg, jag är övertygad om att vår relation med Hallym universitet kommer att fortsätta att utvecklas.

Under lunchen hade jag en intressant diskussion med professor Yong-Sun Kim om vårt samarbete och det är glädjande att även ett studentutbytesavtal inom medicinska fakulteten kommer att bli verklighet.