I fredags var det professorsinstallation och prisutdelning under högtidliga  former i vår vackra aula i universitetshuset. Rektors välkomsttal finns här.

Lysande installationsföreläsningar hölls av tre av de nya professorerna:
Mohammad Fazlhashemi: Paradigmskiften och räddande teologiska tolkningar.

Gunilla Enblad: Stora framgångar i behandlingen av maligna lymfom – men det finns mer att göra!
Thomas Schön: Modellering av dynamiska system – att automatiskt förstå vad som händer.

Årets pedagogiska pristagare är: Malin Östman, Mika Hietanen, Javad Amid, Mathias Hallberg och Susanne Mirbt. För första gången delades Hjärnäpplet ut i samband med professorsinstallationen. Ulf Landegren, professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi, blev till mottagare av Uppsala universitets innovationspris Hjärnäpplet 2013.

På kvällen fortsatte festligheterna på slottet med underhållning av Uppsala Akademiska Kammarkör  med dirigent: prof Stefan Parkman.

Stort tack till alla er som på olika sätt som bidragit till gårdagens högtidligheter så vi kan hylla våra nya professorer och pristagare!