Hoppas ni har haft en fin helg. Själv spenderade jag lördagen i kajak med fint väder, trevligt sällskap och medvind (mesta tiden).

I fredags var det en högtidlig prisutdelning, Gustafssonpriset till unga forskare från Göran Gustafssons stiftelse. Varje år delar stiftelsen ut över 12 miljoner kronor till grundvetenskaplig forskning inom medicin vid Uppsala universitet, samt inom teknisk fysik vid Kungl. tekniska högskolan och Uppsala Universitet. Som jag sa i mitt middagstal: ”Stiftelsen ger unga och lovande forskare fått möjligheten att pröva sina visioner, och de får därmed chansen att flytta fram vetenskapens gränslinjer. Att det är just yngre forskare som mottar medel från Göran Gustafssons stiftelse är en särskild poäng: effekterna av sådana satsningar är långsiktiga, de ger stabilitet till hela forskarsamhället och de gör att yngre forskare vågar ta steget in i vetenskapen, att de vågar stanna inom akademien.” Stort tack stödet till våra unga forskare. Fotot visar när Annica Black-Schaffer presenteras. Axel Målqvist fick Gustafssonpriset till unga forskare.

Mötet med Uppsala universitets vänner i fredags blev lyckat, ni som vill veta mer kan läsa på hemsidan: http://www.uu.se/stod-uu/uppsala-universitets-vanner/
Stiftelsen Uppsala universitets vänner har till ändamål ”att aktivt medverka till att ett eller flera angelägna projekt, eller delar därav som gagnar universitetet och dess verksamhet kan genomföras vid universitetet.”
Välkommen att bli medlem !

Idag är det rektors ledningsråd. Vi arbetar oss igenom program och handlingsplaner, idag är det ”Lika villkor” som är på vår agenda.