Idag installerades 25 nya professorer under högtidliga former i universitetshuset. Ceremonin avslutade en vecka med välbesökta öppna föreläsningar där publiken har fått ett spännande axplock från många delar av vårt mångfacetterade universitet. Läs om professorerna och deras forskning här.

Professorsinstallationen är en festlig högtid i mörka november där jag i rektors traditionsenliga installationstal välkomnar de nya professorerna till vårt universitet. De är vår framtid! Samtidigt är det ett tillfälle att påminna om akademiska värden och vad som är viktigt för universitetets fortsatta utveckling.

Under högtiden hölls föreläsningar av:
David Håkansson, Språkvetenskapliga fakulteten: Förr eller senare – svenskans historia och historien om svenskan.
Tove Fall, Medicinska fakulteten: Genvägar till nya botemedel.
Philippe Wernet, Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten: Har naturen redan hittat lösningar på energiproblemet?

Dessutom uppmärksammade vi några av våra skickliga pedagoger som fick ta emot det pedagogiska priset, samt årets mottagare av universitetets innovationspris Hjärnäpplet.