Välkomna tillbaka efter semestern! Hoppas att ni alla haft en skön sommar.

Studenterna har börjat anlända till Uppsala och Visby. För många av våra nya studenter är bostadssituationen akut. Även ett tillfälligt boende under någon eller några veckor kan vara till stor hjälp för att lösa situationen och ge våra studenter en bra start på sin studietid. Har du möjlighet att hyra ut ett rum – gör det!

I Uppsala sker bostadsförmedlingen via bostadsportalen studentboet.se som drivs av Uppsala studentkår i samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala universitet och SLU. Alla som vill hyra ut rum eller annat boende kan annonsera kostnadsfritt på studentboet.se. Det går även bra att skicka mejl till kontakt@studentboet.se eller ringa 018-480 31 20 eller 0723-22 19 81. I Visby kan den som har en bostad att hyra ut kontakta studentkåren Rindi: 0498-10 84 90 eller boende@rindi.com

För oss i ledningen inleddes hösten på Gotland med ledningsrådets internat. Vi började tisdagen med ett besök på forskningsstationen Ar på norra Gotland, beläget mellan sötvattnet i Bästeträsk och bräckvattnet i Östersjön. Föreståndaren Anders Nissling presenterade Ar-verksamheten som är en resurs för utbildning, forskning, innovation och samverkan. Här kommer också Blått centrum – ett samarbete mellan regionen och universitetet med professor Gunilla Rosenqvist är nyrekryterad ledare – att ha viss verksamhet lokaliserad.

Vi fortsatte vår Gotlandsresa på Bergmancentret på Fårö. Uppsala universitet har ett nära samarbete med Stiftelsen Bergmangårdarna vilket bland annat möjliggör att våra forskare får möjlighet att tillbringa en tid här och arbeta i en stimulerande, kreativ och helt unik miljö. I år har ett trettiotal utnyttjat möjligheten.

Under inspirerande vägledning av Kerstin Karlström fick vi en introduktion till Bergmans konstnärskap, hans relation till Fårö och liv och leverne på ön. Under ett besök i Bergmans hem på Hammars, inledde rektorsrådet Olle Jansson en diskussion om konstnärligt ledarskap. Eftermiddagen avslutades med filmvisning på Dämba, där vi såg Smultronstället. Vi kunde återvända till Visby fyllda av intryck, för en trevlig middag tillsammans med landshövding Cecilia Schelin Seidegård.

Onsdagsförmiddagen ägnades åt framtidsdiskussion i ledningsrådet. Vad är det vi behöver göra för att behålla vår internationellt ledande position och förstärka universitetet? Vilka frågor står på agendan för de olika vetenskapsområdena, för studenterna och för förvaltningen? Det fanns många frågor som återkom från flera håll. Hur skapar vi utrymme för förnyelse? Hur använder vi KoF-17 och hur stärker vi prefekternas roll? Dagen avslutades med ett ordinarie ledningsrådsmöte där vi fick en presentation av läget vid Campus Gotland av Olle Jansson och Therese Iveby Gardell, och gick igenom några av de remisser som kommit till universitetet under sommaren.

Inspirerade och fulla av tillförsikt återvänder vi till Uppsala, redo att inleda ett nytt framgångsrikt läsår för Uppsala universitet.