Den gångna veckan inleddes med Matariki-besök. Anna Debska, som med bas i Durham sköter Matariki-nätverkets sekretariat, och deltog en stund på ledningsrådets måndagsmöte innan hon hade en serie möten med Uppsala-personer som i olika roller är engagerade i nätverket.

MNU

På tisdagen deltog vi i Anders Walls stipendieutdelning på Musikaliska akademien i Stockholm. Universitetets hedersledamot Anders Wall firar ju sedan många år sin födelsedag med att dela ut stipendier till unga talanger inom forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och kultur. Att få höra stipendiaterna berätta om sig själva och sina visioner är lika roligt och energigivande varje gång.

Under onsdagseftermiddagen samlades några hundra personer i Rikssalen för att uppmärksamma STUNS 30-årsjubileum med ett halvdagsseminarium på temat ”Globala förändringar, industriella utmaningar och nya möjligheter. STUNS är en vital del av Uppsalaregionens innovationssystem” och det är intressant att notera att Uppsala var tidigt ute med att etablera vad som sannolikt är landets första Triple Helix-organisation, ett begrepp som ju annars kom i svang först en bit in på 1990-talet. Även om seminariet var framåtblickande inledde landshövdingen med att tala om STUNS tillblivelse i mitten av 1980-talet, och inte minst den roll som Uppsala universitets dåvarande rektor Martin H:son Holmdahl då spelade.

När det så under själva seminariet kom bud om att Martin H:son Holmdahl samma dag avlidit, föll det sig naturligt att informera deltagarna om dödsbudet och att med några ord erinra om Martins stora betydelse för Uppsala universitet och för staden Uppsala innan vi avhöll en tyst minut

Annars präglades veckan av en hel del medial diskussion. Förra årets ledningskris följdes upp i ett par artiklar i UNT, och i samma tidning publicerade en grupp forskare en debattartikel om Carola Lemnes dubbla roll som VD för svenskt näringsliv och ordförande i Uppsala universitets konsistorium, som sedan rönt stor uppmärksamhet i andra media.

Mindre media blev det, symptomatiskt nog, när Times Higher Education publicerade 2015 års upplaga World Reputation Ranking. När Uppsala och Lund förra året hamnade utanför topp-100-listan uppstod närmast en ”Pisa-panik” med väldig medial uppmärksamheten i svensk media på vad som betraktades som en kris för svensk högre utbildning och forskning. Därför kan man tycka att det vore värt att uppmärksamma att Uppsala universitet i år tillbaka på listan, nu i intervallet 81-90.

Även om rankingar av alla slag skall betraktas med sund skepsis är det roligt att kunna notera att Uppsala universitet har haft en positiv trend i de flesta globala rakningar under det senaste året och ingår nu bland världens 100 ledande lärosäten på alla de viktiga listorna. Länk till nyhet

Nu, söndag kväll, har vi ankommit till Bryssel tillsammans med Ledningsrådet, två dagars studiebesök med fullmatat program ligger framför oss. Vi återkommer med rapportering här på bloggen. Hoppas att ni har njutit av det vackra vädret i helgen.