I fredags var vi inbjudna till Högskola på Gotland och deras akademiska högtid. Tre professorer installerades under trevliga former. Kommande nya professorer på Gotland kommer att hälsas välkomna i vår universitetsaula vid höstens professorsinstallation för detta blev högskolans sista akademiska högtid.

Igår var det bokrelease för Carl Frängsmyrs bok om universitetshuset. 125 år och 125 berättelser finns i boken ”Universitetet som arena”. Boken skildrar i text och bild viktiga händelser som ägt rum i universitetshuset. Den är skriven på uppdrag av Uppsala universitetet i samband med husets 125-års jubileum förra året. För mig (Eva) som inte har Uppsala universitets historia i ryggmärgen – ännu – är den här boken särskilt efterlängtad. Jag har ofta önskat att väggarna kunde tala, för det har med största sannolikhet inträffat en hel del spännande evenemang och samtal i det här huset som jag gärna skulle ha tagit del av. Nu kan jag stilla min nyfikenhet genom att läsa Carls bok.  Huset har varit en i allra högsta grad levande del av universitetets historia med föreläsningar, mottagningar och kulturella evenemang – och det ska det fortsatt vara.

En delegation på ca 10 personer från Fudan University besökte Uppsala universitet i förra veckan i samband med att Nordic Center Fudan University hade möte här. Det var ett stort intresse för fördjupat samarbete med oss.

Annars har det varit mycket arbete den senaste tiden med verksamhetsplanen inför 2014; dialoger med områdena och diskussioner i ledningsrådet. Vi har utmaningar att hantera men det är ett konstruktivt samtalsklimat och konsistoriet kommer att fatta beslut 3 juni.

Varje gång jag passerar Fyrisån tittar jag på vattenflödet och undrar hur det ska bli med forsränningen. I lördags stannade jag till en stund och tittade på de som paddlade nerför i forskajaker, imponerande. Men vattnet har sjunkit lite de senaste dagarna och det är en vecka kvar till sista april.

Nu är jag (Eva) på väg till ”Bubbel och Debatt” i Stockholm för att delta i en paneldebatt om rörlighet/samverkan. Varför är det så krångligt att byta mellan universitets- och företagsvärlden och om det inte är det, varför är det då så få som gör det? Vad får den låga rörligheten för konsekvenser och hur kan vi tillsammans bryta trenden? Twitterflödet följs genom #bubbelochdebatt

Detta var några axplock från de senaste dagarna, att vara rektor för Uppsala universitet är roligt och omväxlande. Ingen dag är den andra lik och det finns ingen risk att ha långtråkigt, tvärtom.