Idag fick jag nöjet att välkomna våra nya studenter på recentiorsmottagningen (lär mig nya ord varje dag).  Karin Nordlund och Erik Erlandsson höll fina tal och våra studenter blev även välkomnade av kommunfullmäktiges förste ordförande Agneta Simonsson.

Några saker som jag lyfte var att vid Uppsala universitet kan ni möta världen. Vi är ett internationellt universitet, som rekryterar de främsta lärarna och forskarna, som har goda kontakter och samarbeten med andra ledande universitet runt om i världen. Jag hoppas att ni gör er tid vid Uppsala universitet till en global upplevelse: ta kontakt med våra internationella studenter — leta rätt på möjligheter att själva studera utomlands — vi har mängder av utbytesprogram. Vi öppnar dörren till världen. Välkomna hit — men res gärna härifrån också. Ett tag i alla fall. Och kom hem igen.

En uppmaning som jag gav våra studenter: våga ställa frågor, våga gå vilse, våga ta hjälp av varandra — de andra är lika vilsna som du. Men inte så länge till — om vi hjälps åt!

Till alla nya studenter: Varmt välkomna till Uppsala universitet!
Till alla andra: Ta väl hand om alla våra nya studenter!
Nu vill jag önska Er alla en trevlig helg!