Det är mycket firande just nu. Universitetets 540-årsdag uppmärksammas i dagarna två och kopplas samman med återinvigningen av universitetshuset efter omfattande renovering. Vid högtidsfirandet på fredagseftermiddagen fick rektor Eva symboliskt motta nyckeln till huset av Birgitta Böhlin från Fastighetsverket. Kapellet spelade, Allmänna Sången sjöng och det gjorde även solisterna Alexandra Büchel, sopran och Fredrik Zetterström, baryton. Carl Frängsmyr höll en lysande föreläsning om den roll universitetshuset och inte minst aulan spelat under sin 130-åriga historia, som mötesplats för kunskap, kultur och kritisk dialog, både inom universitet och i samhället i stort.

Därtill utdelades utmärkelsen Årets Alumn, som i år går till Anita Falkenek. Hon är VD för Krav och har länge arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor, efter att ha studerat ekotoxikologi och biologi vid Uppsala universitet.

Under lördagen fortsätter firandet i universitetshuset med öppet hus, föreläsningar och konsert. Och som om inte detta skulle räcka deltar Eva på lördagskvällen i SLUs promotionshögtid, som sammanfaller med att vårt kära grannuniversitet firar sitt 40-årsjubileum. Hjärligt Grattis! Anders går samtidigt till Västgöta nation där veckans firande av Gunnar Wennerbergs 200-årsminne kulminerar med seminarium och Wennerberg-gasque.

*För rektorsbloggens eventuella yngre läsare: rubriken anspelar på ett  populärt underhållningsprogram i Sveriges Radio under 1960- och 1970-talet. Det innehöll gratulationer på bemärkelsedagar och musikönskningar.