Uppsala vaknar igen efter sin sommardvala nu när staden fylls av studenter. Imorgon ska jag välkomna recentiorerna i det nyligen renoverade  universitetshuset. Igår välkomnade Anders våra rekordmånga internationella studenter där i en fullsatt aula. På måndag är det dags att hälsa studenterna på Campus Gotland välkomna, det gör jag till häst tillsammans med Riddar–Anders (inte att förväxla med prorektor). I början av varje termin är bostadssituationen knepig och jag är tacksam för alla som har hörsammat vår vädjan om att hyra ut ett rum för kortare eller längre period.

Arbetet är i full gång med möten, både här i Uppsala och i Stockholm. Jag har träffat mina Stockholmskollegor i SUUN nätverket och haft möten för att diskutera SciLifeLab. Nästa vecka kommer flera internationella besökare från Kina, Vietnam och USA. Nu känns det som vi är ordentligt igång igen efter sommarens ledighet . Denna terminsstart känns lite extra speciell i och med att vi har flyttat in i Segerstedthuset. Flytten har ni kunnat följa i flera reportage i UNT under den senaste veckan och som jag sa i intervjun så gläds jag särskilt åt att jag möter så många fler medarbetare och studenter dagligen i det nya huset. Nästa vecka, fredagen den 1 september, har vi invigning för alla inom universitetet och  ett tillfälle att öppna vårt hus för våra kollegor på institutioner och fakulteter. Kulturnatten den 9 september kommer Segerstedthuset att vara öppet för allmänheten. Visionen är och har varit ett hus för samarbete, ett välkomnande hus, ett hus för möten, stöd och service, för utbildning och forskning vid vårt världsledande universitet.  Hjärtligt välkomna!