Nu har Almedalsveckan dragit igång. Klockan åtta deltog Eva i den första panelen om samverkan. Uppsala universitet har hemmaplan på Campus Gotland – mitt i Visby, alldeles intill Almedalen. Som vanligt har universitetet ett fullmatat program med massor av seminarier och många forskare på plats. Vi arrangerar både egna seminarier och medverkar i andras. Det speglar universitetets bredd men också att vi är mitt i samhällsdebatten och de stora frågorna – migration, hållbar utveckling, lärarutbildning, demokrati. etc. etc. Se hela programmet på www.uu.se/almedalen Den här veckan öppnar vi därför rektorsbloggen för gästbloggare från Uppsala universitet. Först ut senare idag är Cemus, (Centrum för miljö- och utvecklingsstudier) som är ett samarbete vi har med SLU.