Gästbloggare: Noelia Ollvid, Alumnkoordinator

Uppsala universitet har tusentals alumner runt om i Sverige och i världen. Hundratusentals till och med. Alla som en gång har studerat eller arbetat vid universitetet, alla våra utbytesstudenter, hedersdoktorer och gästforskare, alla är välkomna in i alumnfamiljen. Självklart vill vi då passa på att träffa så många som möjligt av våra alumner när vi är ute och reser.

Varje kväll, efter universitetsbesök och möten, har vi mött upp alumner och andra vänner till universitetet. I Los Angeles träffades vi på en gastropub. Där gav Kristina Edström en presentation om superbatterier och vi fick bland annat träffa en student som läst vindkraftsprojektering på Campus Gotland och numera arbetar inom affärsutveckling på ett företag som designar vindkraftsparker runt om i värden. Vi mötte också flera personer som studerat och doktorerat vid vårt universitet och numera är verksamma på UCLA, Caltech och California State University.

Jennings Segura från svenska handelskammaren i Los Angeles (SACC LA) hälsar oss välkomna till LA. Jennings växte upp i New Orleans och kom till Uppsala först på utbyte för att sedan återvända för att läsa ekonomprogrammet

Kristina Edström presenterar på temat “When Will the Super Battery Be a Reality?”

I San Francisco Bay Area har vi ett mycket aktivt alumnchapter. Chaptrets ordförande, Lars E Johansson, partner på K&L Gates, var vår värd för tisdagskvällen där temat var medborgarskap.

Becoming American? Becoming Swedish? – a conversation on citizenship. Lars E Johansson hälsar alla välkomna. Panel: Dag Blanck, Charlotte Danielsson från Silicon Vikings och Louise Linder från svenska kyrkan i San Francisco.

Uppsalajuristernas Alumnistiftelse passade på att grunda ett eget utländskt chapter i Bay Area. På mötet pratades det om på vilka sätt alumnerna med juristutbildning från Uppsala universitet kan bidra till juridiska fakulteten, exempelvis med gästföreläsningar via videolänk.

Deltog på mötet gjorde bland annat Mattias Dalberg, dekan vid juridiska fakulteten och Magnus Ödman, biträdande kanslichef vid kansliet för humaniora och samhällsvetenskap.

Det blev många diskussioner om svenskhet, identitet och tillhörighet på det efterföljande minglet.

Igår, när delegationens besök på Stanford University hade avslutats promenerade vi till Palo Alto och Nordic Innovation House där temat för kvällen passande nog var just innovation. Innovation – The Love-child of Structure and Serendipity?

Prorektor Anders Malmberg. Panel: Karl Mellon – Business Sweden, Susanne Forchheimer – Institute for the Future, Arne Tonning, Nordic Innovation House och alumnen Maria Ingelsson, Hansoft Group

Under det efterföljande pizzaminglet träffade vi flera alumner som arbetade i Silicon Valley på start-ups och stora företag som Google och Facebook. En av de alumner som kom till träffen var Franz Mayrhofer. Franz studerade i Uppsala 1967, en riktig ”jubelalumn” så att säga.

Resans sista alumnevenemang ägde rum på Nordic Heritage Museum i Seattle där vi välkomnades av både Eric Nelson, chef för Nordic Heritage Museum, och även honorärkonsul Lars H. Jonsson. Här presenterades ett tvärsnitt av aktuell forskning vid Uppsala universitet. Dag Blanck – Transnational Dreaming,  Mats Larhed – Microwaves – New Tricks from an Old Dog och slutligen Peter Lindblad – Green Cell Factories – Future Fuel and Chemical Producers.

Peter LindbladStämningen var uppslupen med många skratt och livligt mingel efteråt, med deltagare som bland annat numera är verksamma på University of Washington eller på stora företag inom den snabbt växande tech-branchen i Seattle. Kanske såddes även fröet till nästa alumnchapter i USA eftersom några av deltagarna var intresserade av att starta ett eget chapter här.

Uppsala universitets alumnnätverk är förstås till stor nytta för alumner själva som genom detta kan får tillgång till kontakter över hela världen, kan bredda sitt karriärnätverk och få goda råd.

Men de är minst lika mycket en resurs för verksamheten på Uppsala universitet. Utöver att vara goda ambassadörer och sprida Uppsala universitets kunskap och värderingar över hela världen kan alumner exempelvis ingå som rådgivare i kommittéer och utredningar eller gästföreläsa för våra studenter och hjälpa till med praktikplatser och ex-jobb. När vi reser kan vi vända oss till våra alumner och utländska chapters för råd och kontaktvägar till företag och universitet. Många alumner är väldigt tacksamma för sin tid vid Uppsala universitet och vill gärna ge tillbaka och bidra till vårt mål om att förmedla kunskap till mänsklighetens gagn och för en bättre värld.

Läs mer om alumnverksamheten och gå med i alumnnätverket här: http://www.uu.se/alumn