Dagens Anders Wall föreläsning i entreprenörskap drog fullt hus i UKK. Det var trettonde omgången och vi kunde även i år inspireras av spännande talare som berättade om sitt entreprenörskap. Det var mycket olika berättelser även om vissa saker var lika. Jag slås av entusiasmen, drivet och modet hos dessa människor som alla på olika sätt har vågat göra eller stå upp för det som de tror på. Tack för att ni så generöst delade erfarenheter till oss alla! Och stort tack till alla som bidragit till att göra denna eftermiddag till en succé!

Årets Anders Wall-föreläsare var:

• Anders Johnson, nationalekonom, författare, talare, paneldebattör, egenföretagare och ett förflutet som bl.a. chefredaktör för Dagens Nyheter.
  • Camille Sucasas Gottfridson, student och grundare av bolaget Macacos – Brazilian Superfruits,
  • Pär Svärdson, entreprenören bakom succéföretagen Adlibris, Apotea och Babyland.
  • Siavosh Derakhti, social entreprenör och grundare av nätverket Unga mot antisemitism och främlingsfientlighet (UMAF)
  • Hannah Widell och Amanda Schulman, författare och grundare av Perfect Day Media

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delades i år ut för sjuttonde gången. Den ges till en student som utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet, deltagit i kår och/eller nationsliv, eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter eller utvecklat entre­prenörskap med anknytning till sin utbildning.  Årets Uppsalastudent är Allen Ali Mohammadi.

img_3848
Motiveringen lyder som följer:
Allen Ali  Mohammadi läser masterprogrammet i energiteknik. Allen är en visionär, en entreprenör och en uppfinnare som inspirerar andra studenter. Han startade sitt första företag redan vid 12 års ålder. Vid sidan av goda studieresultat vid Uppsala universitet har han utvecklat ett prisbelönt verktyg för tidig diagnos av hjärtsjukdomar som fått namnet Heartstrings. Verktyget integrerar data från blodtester, demografi och elektrokardiogram (EKG) och matchar dem mot statistiska jämförelser av de symptom som karaktäriserar sjukdomstillståndet. Verktyget, som testats och validerats med 500 patienter, kan innebära tid- och resursbesparingar för läkare, sjukhus, vårdföretag, försäkringsbolag och andra relaterade samhällsaktörer. Allen är en god ambassadör för Uppsala universitet och Sverige, och har fått flera nationella och internationella utmärkelser. Han är en eldsjäl som förändrar samhället med sin ambition och innovationsförmåga.