Swedish Academic Collaboration Forum, SACF , är ett strategiskt samarbete mellan sex svenska universitet (Chalmers, KTK, Linköping, Lund, Stockholm och Uppsala) för att stimulera internationella samarbeten med en rad länder i Asien och Sydamerika. Efter möten i Sydkorea, Kina (Shanghai), Singapore och Indonesien genomförs denna vecka ett femte och avslutande Excellence Seminar, i Brasiliens huvudstad Brasilia. Vid detta möte delar Uppsala arrangörskapet Linköping. Deltagandet är rekordstort. Sammanlagt är mer än 100 svenskar på plats: universitetsforskare, universitetsledare och forskningsfinansiärer. Måndagen har varit en dag av uppladdning med sightseeing i Brasilia, ett unikt stadsplaneringsprojekt från 1950-talet som sedan 1987 i sin helhet ingår som ett av UNESCO:s världsarv.

IMG_2727

Sedan fick vi en introduktionsföreläsning av Sveriges ambassadör Per-Arne Hjelmborn som gav en bild både av landet, den aktuella politiska situationen (som ju är extrem med presidenten avstängd för att att ställas inför riksrätt), och de bilaterala relationerna mellan Brasilien och Sverige. Därefter mottagning i ambassadörens residens.

IMG_2310

Inför kvällspasset träffades Uppsaladelegationen under prorektors ledning för att lära känna varandra inför själva mötet som börjar imorgon, tisdag. Det blir spännande!