Sista April är inte bara en dag av fest för Uppsala universitet och alla studenter. Det är också kungens födelsedag. Firandet av Carl XVI Gustafs 70-årsdag pågick under flera dagar och på fredagen, den 29:e, var det mottagning på kungliga slottet.

kungen1
Foto: Clas Göran Carlsson

Universitetet närvarade genom en delegation bestående av prorektor Anders Malmberg, Caisa Lycken från Uppsala Studentkår och Erik Lindmark från Stockholms Nation. Gruppen gratulerade vår hedersmedlem och alumn H.M. Konungen och överlämnade varsin gåva.

Gåvan från oss var ett bevis på att universitetet har inrättat ett stipendium i H.M. Konungens namn. Stipendiet kommer att delas ut under fem år. Varje år ges tre studenter möjlighet att studera vid Uppsala universitet under ett till två läsår. Stipendiet kommer att vara öppet för studenter från länder utanför Europa och företräde kommer att ges till studenter från länder där studier försvåras av politiska konflikter eller naturkatastrofer.

På kvällen firades kungen på Nordiska museet där jag närvarade och representerade universitetet.