Scholars At Risk (SAR) är ett internationellt nätverk av universitet och individer som tillsammans arbetar för att skydda hotade akademiker, hindra attacker och värna akademisk frihet och relaterade värden. Uppsala universitet har varit medlem i SAR en tid och nu idag lanserades SAR – Sweden vid ett seminarium i Göteborg. Än så länge är 11 lärosäten med men flera är på väg att ansluta sig.

IMG_2383Founding Statement
Launch of Scholars at Risk­­­­­­­­­­– Sweden Section

Ola Larsmo från PEN gav ett uppskattat föredrag där han berättade om erfarenheterna med fristadsförfattare. Han berömde Uppsala universitet för våra insatser när vi gett en mordhotad bloggare från Bangladesh en fristad hos oss. I en alltmer orolig värld med svåra konflikter där yttrandefrihet och akademisk frihet är attackerade blir dessa frågor allt viktigare. Ett sätt att axla vårt ansvar är att aktivt delta inom SAR med också samarbeta med PEN och andra organisationer.

On behalf of the Swedish members of the Scholars at Risk Network, we declare the official launch of Scholars at Risk– Sweden Section, this March 9, 2016 at the University of Gothenburg. Scholars at Risk– Sweden Section is a partnership between Swedish higher education institutions and Scholars at Risk (SAR), an international network of higher education institutions dedicated to promoting academic freedom and defending the human rights of scholars worldwide.  In joining Scholars at Risk, Swedish academic leadership, faculty, students and staff send a strong message of solidarity with scholars and universities in situations where academic freedom is restricted and research, publication, teaching and learning are repressed. Together with Scholars at Risk members at more than 400 institutions in 40 countries around the world, we hope to make a difference.