Tillsammans med professor Maria Strömme från Uppsala universitet har jag (Eva) under den gångna veckan deltagit i RTM ( Royal Technology Mission). RTM i Japan var en delegationsresa med 30 personer som leddes av kung Carl XVI Gustaf och IVAs preses Leif Johansson. Delegationen bestod av företrädare från näringsliv, offentlig sektor och universitetet. Det var en bra blandning i gruppen och det uppstod intressanta diskussioner hela tiden. Varje år ordnar IVA (Ingenjörsvetenskapsakademin) en delegationsresa utomlands av den här typen men har även på senare år börjat ordna RTM resor inom Sverige. Nästa nationella RTM kommer att gå till Gotland i höst.

Under resan fick vi  besöka universitet, nämligen Tokyo universitet och Tokyo Women’s Medical University. Vidare fick välkända japanska företag som  Hitachi, Mitsubishi, Toyota, Canon, Fuji besök av vår RTM delegation. Framtidsmuseet Miraikan, buddisttempel, Sky Tree ett 600 meter högt TV torn var även med på programmet. Sammantaget var det givande dagar och vi fick lära oss extra mycket tack vare föredragningar av delegater i bussen före varje besök och summeringar efteråt. Som ni kanske anar hade vi intensiva dagar med ett välpackat program som var välplanerat och kördes med imponerade minutprecision på gränsen till på sekunden.

IMG_2353 IMG_2365IMG_2347