I fredags hölls vinterpromotion. 76 nya doktorer och 18 hedersdoktorer mottog kransar och hattar, och nio pristagare fick medaljer och belöningar.

promotion2

Rektor höll tal i aulan inför bland andra Helene Hellmark Knutsson, minister för forskning och högre utbildning, och passade bland annat på att föra fram Uppsala universitets förväntningar och krav inför den kommande forskningspropositionen. Läs rektors tal här. Hela promotionen kan även avnjutas på film.

promotion-1b

Passa också gärna på att läsa tidigare prorektorn Lena Marcussons uppskattade tal på promotionsbanketten där hon, som en av mottagarna av Rudbeckmedaljen, talade för samtliga pristagare.

Promotionshögtiden var det sista evenemanget i universitetshuset för en tid. Nu vidtar en omfattande men varsam renovering. Huset öppnar igen hösten 2017.