Förra veckan fick ett tragiskt slut. Festligheterna kring professorsinstallationen och banketten på slottet var nästan över när vi nåddes av den förfärliga nyheten om terrorattackerna i Paris. Våra tankar går till alla de drabbade. Uppsala universitet har nära samarbeten och många studentutbyten med Frankrike. Idag har universitetet flaggat på halv stång och vi kommer ikväll att lysa upp Gustavianums kupol med trikolorens färger för att visa vår avsky mot det inträffade och i sympati med Frankrike och de drabbade.

Det är vid händelser som denna där universitetets uppdrag känns utomordentligt viktigt – att utbilda, forska och samverka. Att bidra med vår kunskap för att möta samhällets utmaningar och  för en bättre värld. Ett redskap i detta är det internationella samarbete som Uppsala universitet bedriver på alla nivåer inom universitetet.

Idag möts U4 nätverket i Uppsala. Det är Groningen, Göttingen, Gent och Uppsala. Vi är fyra europeiska universitet med många likheter som har ett stimulerande samarbete kring forskning men också andra gemensamma frågor t ex akademiskt ledarskap och internationalisering. På måndag kväll reser jag (Eva) till Shanghai för ett seminarium tillsammans forskare från vårt universitet och med representanter fem andra svenska universitet inom samarbetet SACF, Swedish Academic Collaboration Forum.