Oktober månads första dagar innebär japanbesök för prorektors del. Lördagen tillbringades på Svenska ambassaden i Tokyo. Ambassadör Magnus Robach och Andreas Göthenberg, STINT, stod värdar för en University Presidents’ Summit. Ledningarna för åtta svenska universitet (Uppsala, Lund, KI, KTH, Chalmers, Stockholm, Linköping, Umeå) mötte sina motsvarigheter vid 14 ledande japanska universitet (inklusive Tokyo University, Tokyo Tech, Kyoto, Nagoya, Osaka, Waseda, Keio och flera andra som Uppsala har etablerade samarbeten med).

Mötet var viktigt på flera sätt. Det faktum att det samlade representanter för så många universitetsledningar är i sig en kraftfull manifestation över viljan att stärka samarbeten och utbyten ytterligare. Det finns praktiska och andra hinder för ökat utbyte, men potentialen är stor.

Lördag eftermiddag drog merparten av den svenska gruppen vidare till Kyoto – med Shinkansen i 250 km/timme förbi Mount Fuji i strålande sensommarväder – för deltagande i Science, Technology and Society Forum. STS Forum har utvecklats till en viktig mötesplats för universitet, näringsliv och politiker, med ett tusental deltagare. Innan öppningssessionen på söndag förmiddag hann vi med ett frukostmöte med minister Helene Hellmark Knutsson. Ministern deltog i konferensens öppningsdag med ett anförande i en session om ”The role of the University” som leddes av Torsten Wiesel, född i Uppsala 1924 och nobelpristagare i medicin 1981.