Jag sitter och blickar tillbaka på veckan som gått. Det har varit många möten och intressanta samtal. Tre vändor till Stockholm – först i måndags för att prata om internationalisering. I tisdags var det en workshop på IVA om styrelsers mandat och hur de ska utses. Högaktuellt inte minst med tanke på att Kåre Bremers delrapport från ledningsutredningen är ute på remiss. Delrapporten har förslag om hur nomineringskommittén som ska förslå externa ledamöter ska utses. Möjlighet till färre antal ledamöter 7-15 (idag fixerat till 15) och att styrelserna ska ta fram kompetensprofil för externa ledamöter är några nyheter. Nu är remissen ute hos er på vetenskapsområdena och vi ska avge vårt gemensamma svar i början av november.

Min tredje tripp till Stockholm gjorde jag igår. Det var för att delta i referensgruppen till den utredning som Ann Fust nu leder om trygga och attraktiva karriärvägar för unga forskare. Som ofta är det bråttom, hon har bara fått tid på sig till mars nästa år för att komma med förslag på hur dessa viktiga frågor lösa och de är inte helt triviala.

En annan viktig utredning annonserades idag som ska undersöka behovet av en ny hantering av ärenden som rör utredning av oredlighet i forskning och lämna förslag som säkerställer en tydlig och rättssäker hantering av misstänkt oredlighet.  Utredare är Margaretha Fahlgren från Uppsala universitet. Uppdraget ska vara klart 25 november 2016.

Resorna till trots så har jag hunnit med en del i Uppsala också. Som ni kanske redan har läst här på bloggen så var det möte med konsistoriet i onsdags. På eftermiddagen samma dag  träffade jag ett femtiotal av våra professorer för att diskutera lika villkor, meriteringsanställning och för att få idéer och inspel till den kommande propositionen.  Idag var det möte med Länsstyrelsens insynsråd. Vi fick en genomgång om hur många flyktingar Uppsala tar emot – och de var få – alltför få. Det har ni säkert redan läst i UNT.

Det här var några axplock ur veckan som gått. En intervju med en journaliststudent och samtal i en bokhandel om en biografi om Astrid Lindgren har det också blivit förutom ledningsråd, rektorssammanträde och personalansvarsnämnd. Som sagt var, en vecka med många möten och intressanta samtal. Det går inte att bli uttråkad med det här jobbet! Men nu känns det skönt med helg och jag hoppas att ni får möjlighet att njuta av det vackra höstvädret.