I dagarna så välkomnar jag nya studenter till Uppsala universitet. Det är en av en rektors allra roligaste uppgifter och kanske en av de viktigaste.  I morse när jag välkomnade studenter inom teknik och naturvetenskap blev jag i samtalen påmind om att många har det besvärligt med att hitta boende och för vissa är det en akut situation.

Därför uppmanar jag alla medarbetare vid Uppsala universitet att hjälpa till om de har möjlighet hyra ut ett rum.  Förra året hade jag en student boende hos mig i början av terminen och det rekommenderas varmt. Det var roligt och dessutom fick jag ta del av hur en student upplever sin första tid i Uppsala. Anmäl till studentboet.se om du har möjlighet. Har du frågor så mejla till bostad@us.uu.se. Bostadsförmedlingen sker i samarbete mellan Uppsala universitet, Studentkåren, SLU och Uppsala kommun.

På Uppsala universitet – Campus Gotland finns det bostadsgaranti vid terminsstart, men det finns också där ett behov av fler studentboenden. I Visby kan den som har en bostad att hyra ut kontakta studentkåren Rindi på telefon: 0498-10 8490 eller e-post: boende@rindi.com

På onsdag tar vi emot internationella studenter i universitetshuset. På fredag är det recentiorsmottagning i aulan. Och på måndag är det recentiorsmottagning på Gotland. Tänk vad roligt att så många vill komma just till Uppsala universitet och bidra till ett levande universitet. Många forskare både från Sverige och från andra länder söker sig också till oss. Det är därför verkligen glädjande att vi i dagarna kan inviga Lagerkransens gästforskarbostäder. Det är den gamla limnologen på Norbyvägen 20 som är ombyggd till 46 fräscha boenden. Ett bra läge i hjärtat av universitetsområdet, nära EBC, Blåsenhus och Botaniska trädgården.

Låt oss hjälpas åt att välkomna våra nykomlingar – både nya studenter och forskare. Både i Uppsala och på Gotland.