Almedalsveckan är verkligen en av sommarens höjdpunkter. Journalister, politiker, forskare, tjänstemän, kändisar, lärare, näringslivsprofiler och andra samhällsintresserade trängs i ett somrigt Visby. Från tidig morgon till sen kväll har det varit en mångfald av seminarier, spontana möten och diskussioner. Uppsala universitet – Campus Gotland ligger mitt i centrala Visby, granne med Almedalsparken där politikertalen äger rum varje kväll. Vi är verkligen mitt i centrum.

Årets officiella program har innehållit hela 3308 programpunkter. Därutöver har det arrangerats en mängd andra möten. Uppsala universitets program har speglat hela vårt breda universitet, med ämnen som rört sig från skola till energi, droger, kvinnovåld, kärnvapen, valfrihet och samverkan och innovation. Vi har under veckan haft ett trettiotal egna programpunkter och därutöver deltar forskare och experter från oss i flera andra evenemang. Från ledningshåll har vi bland annat debatterat internationalisering och kvalitet i utbildning och forskning. Heta frågor i den högskolepolitiska debatten har annars varit infrastruktur, resursfördelnings-och utvärderingssystemen.

Uppsala universitet har tillsammans med Forum Östersjön tagit initiativ till en särskild satsning – Östersjöveckan. Från måndag till fredag debatterade vi,  gemensamt med flera andra organisationer, hållbar utveckling, miljö, demokrati, näringsliv, politik i Östersjöregionen. Vår ambition är att ta en aktivare roll i Östersjöfrågorna och Östersjöveckan kommer att bli ett återkommande evenemang.

Den första juli, på ettårsdagen av bildandet av Uppsala Universitet – Campus Gotland, bjöd vi också in till ett alkoholfritt mingel. Jag och rektorsrådet Olle Jansson fick för våra mer än 300 gäster, alumner och vänner berätta om allt som hänt under året och om våra framtidsplaner. Universitetet fick också under kvällen ta emot en fantastisk donation av en fastighet på Södra Gotland. Det var sedan roligt att se så många kända ansikten släppa loss på dansgolvet.

Almedalsveckan är en del av det öppna samhälle vi ska vara väldigt rädda om. Några av årets ”snackisar” och mest uppmärksammade evenemang har varit de med en fransk nationalekonom (Picketty) som talade om inkomstklyftor och fördelningspolitik samt Stiftelsen för strategisk forsknings seminarium om framtidens arbetsmarknad med titeln ”Busy doing nothing”.

Vi gläder oss åt att så många av våra forskare prioriterar att nå ut med sin kunskap utanför universitetets väggar – och detta i sommartider. Förhoppningsvis har våra forskare också fått en hel del inspiration och feedback från sitt deltagande här i Almedalen som de kan ta med hem och som kan berika deras fortsatta arbete vid universitetet.

Tack alla medverkande och alla ni som hjälpt till med planering och genomförande. Och tack till all personal på Uppsala universitet – Campus Gotland som med tålamod och glatt humör har servat både våra egna och andras evenemang. Alla våra evenemang finns tillgängliga på webben .

Nu vill vi passa på att önska er alla en fin sommar och hoppas att ni njuter av välförtjänta semestrar.