Veckan har präglas av internationella aktiviteter och möten. Det var partnerdag för SANORD i måndags med företrädare från flera afrikanska lärosäten  på väg till SANORDS symposium och councilmöte i Karlstad som var tisdag till torsdag. Under mötet blev Uppsala universitet framröstade att inneha viceordförandeskapet under 2015-2016 – vi tackar för förtroendet. SANORD beslutade också att bli en partner i SUHFs afrikaprojekt Education for all, ett projekt som vi tidigare har nämnt här på bloggen. Nästa möte  blir i Namibia 2015 och sedan år 2016 ser vi fram emot att vara värduniversitet för nätverkets möte. SANORD, Southern African-Nordic Centre, grundades 2007. Uppsala universitet var ett av de åtta universitet som bildade nätverket, men antalet medlemsuniversitet har ökat kraftigt och är idag 42. Nätverkets målsättning är att främja samarbeten mellan Norden och södra Afrika, och hjälpa medlemsuniversiteten att möta globala och lokala behov.

Tillsammans med Tord Ekelöf, Karin Forsberg Nilsson, Sandra Torres, Louise Rugheimer var Eva på lunch hos den japanske ambassadören Morimotos i veckan.  Med var även professor Hideo Akutsu, president för Japan society for the promotion of science. Samtalsämnena täckte det mesta från Big Bang till Buddha – ett stimulerande möte för oss alla.

Besök på Japanska ambassaden

Tisdag till torsdag deltog Anders i Coimbra-nätverkets årskonferens i Groningen, Holland. Konferensen var lite extra festlig eftersom den sammanföll med firandet av Groningen-universitetets 400-årsjubileum. Coimbra är det mest omfattande av Uppsala universitets organiserade nätverk. Det grundades 1985 och är en sammanslutning av närmare 40 breda, ofta lite äldre europeiska forskningsuniversitet. Inom nätverket drivs gemensamt olika utvecklingsprojekt inom bl.a. forskning, utbildning, stödfunktioner och kulturarv. Nätverket är också en stark röst i europeisk forsknings- och utbildningspolitik.

I helgen fortsätter högtidligheterna med invigning av sommarens utställning i Botaniska trädgården där det i år bjuds på japansk trädgårdskonst: Ikebana and contemporary plant  art.

Helgen innebär också ärkebiskopsskifte. Vi tackar Anders Wejryd för gott samarbete och hälsar Antje Jackelén välkommen till Uppsala!