Det pågår ständigt möten av allehanda slag vid vårt universitet. Idag på förmiddagens hade vi EU-kommissionären László Andor på snabbvisit, inbjuden av Joakim Palme vid Statsvetenskapliga institutionen. Kommissionär Andor ansvarar för sysselsättning, socialpolitik och inkludering, och har under det senaste året gått på offensiven mot de ökade sociala obalanser inom EU som följt i den globala finanskrisens spår. Andor har lanserat en strategi för insatser som på olika sätt skulle kunna stärka den sociala dimensionen i den Europeiska Unionen.

Besöket vid Uppsala universitet inleddes med ett frukostmöte, med prorektor och ett dussintal forskare och studenter med intresse för EU-frågor. Efter en kort rundvandring i Museum Gustavianum höll László Andor ett anförande med titeln ‘The Social Dimension of the Internal Market’ .

I går hade vi besök av talmannen för Moldaviens parlament, Igor Corman. Han var här med en delegation parlamentsledamöter på inbjudan av riksdagens talman Per Westerberg, och besökte bland annat Ångströmlaboratoret och Uppsala Innovation Center.

På Ångström visade Kristina Edström vårt centrum för batteriforskning, och presenterade aktuell forskning om litiumbatterier och bränsleceller. Peter Lindblad visade sektionen för molekylär biomimetik, och berättade om forskning kring förnyelsebar energi.

Peter Lindblad berättar om aktuell forskning på Ångströmlaboratoriet.

Anders Malmberg och Igor Corman.