Som en del av er kanske noterat har jag (Anders) odlat mustasch under november månad. Detta är inte uttryck för något nytt stilideal utan en del av den internationella Movember-kampanjen.

Movember handlar om att uppmärksamma och samla pengar till förmån för mäns hälsofrågor, särskilt forskning om prostata- och testikelcancer men även depression. Cancerforskning är ju för övrigt ett av Uppsala universitets profilområden och vi har ju under hösten haft Gustavianums kupol belyst i både rosa och blått under hösten för att uppmärksamma ämnet.

Movember fungerar så att man bildar ett lag och ställer upp i ”mustasch-kampen”, genom att medlemmarna odlar mustasch under en månad. Vinnare är det lag som lyckas samla in mest pengar till kampanjen, och inom laget kan man ha en intern prestigekamp om vilken medlem som samlar in mest pengar. Insamlade medel går som sagt till forskning och andra initiativ kopplade till mäns hälsofrågor.

Jag har alltså blivit medlurad i laget ”Uppsala runt” som innehåller drygt 30 uppsalabor, de flesta betydligt yngre än jag och verksamma inom sport, nöjesbransch eller politik. Lagets motto är att ”sätta Uppsala på mustasch-kartan”. Bidra gärna till kampanjen, och förstås särskilt gärna till mig och mitt lag: http://se.movember.com/team/1239033

Ett annat bra alternativ är att donera till något av lagen i nätverket Uppsala universitet, där kuratorskonventet och några av studentnationerna är medlemmar.

Vad kommer då att hända med prorektors silvergrå mustasch den 1 december. Ja, av allt att döma ryker den, även om det inte saknats uppmuntrande tillrop: ”en åldrande Clark Gable” föreslog en uppenbarligen skumögd kollega, och Akademiintendenten Per Ström undslapp sig att ”för en gång skull ser du ju riktigt distingerad ut”.

Så för tusan. Curator Curatorum Fredrik Sixtensson har sagt att han ska raka av sig inte bara mustaschen utan även polisonger och hår om hans personliga kampanj inom kuratorskonventet överstiger 5 000 kronor.

Jag kontrar: Om Uppsala runt kommer upp i 10 000 kronor och jag själv lyckas samla in minst lika stor summa som Fredrik Sixtensson behåller jag tangorabatten ändå till nyår!

Så klicka på rätt länk ovan, ta fram plastkortet och ge ett bidrag.
Allt förstås i syftet att gynna en god sak 🙂