Jag (Eva) har tillbringat lördagen i Vamlingbo på Gotland där intressanta diskussioner förts vid årets möte i Forum Östersjön. Det har bland annat diskuterats globala och lokala perspektiv på Östersjön, och jag har tillsammans med rektorsråd Olle Jansson och professor Lars Tranvik presenterat hur Uppsala universitet – Campus Gotland kan bli ett nav i Östersjösamarbetet. Vi får positiv respons på våra ambitioner med samverkan kring östersjöfrågor och nu är det dags att börja konkretisera våra Mål och strategier.

Allan Larsson och landshövding Cecilia Schelin-Seidegård inleder Forum Östersjön

Men nu är många på plats i Visby inför den stundande invigningen av Uppsala universitet – Campus Gotland och Almedalsveckan. Sveriges senast etablerad högskola blir en del av Sveriges första universitet och det firas imorgon den 1 juli i Visby med ett heldagsprogram där Almedalspubliken är inbjudna. På morgonen blir det invigning med underhållning och överraskning. Det blir också upprop av de första studenterna på Uppsala universitet – Campus Gotland. Det är en grupp arkeologistudenter som efter registreringen ska bussas ut till en pågående utgrävning.

I firandet ingår ett antal intressanta semiarier under dagen. Alla är välkomna! Seminarieprogrammet den 1 juli och resten av veckan finns på webben. Följ oss gärna på Twitter med #AlmedalenUU eller direkt till @Uppsalauni. Våra seminarier kommer även att streamas på webben för er som inte är i Visby.