I veckan har det varit flera samverkansmöten, igår träffade vi företrädare för kommunen och idag var det regionens tur tillsammans med SLU. Vi har goda relationer och det är ett mycket konstruktivt samtalsklimat som jag uppskattar. Bra att känna stöd och ha god samverkan hos både kommun och region.

I DN idag står det om att regeringen inför en godkändgräns på högskoleprovet. Syftet är att höja ribban för att komma in på högskolor och universitet. Men man har rört ihop vad som är behörighet och vad som är urval. Detta har förklarats på ett ypperligt sätt på Christian Stråhlmans blogg under rubriken ”Godkänd på högskoleprovet – en förvirrande meningslös reform” så jag länkar till den här och uppmanar er att läsa detta inlägg. Antagningssystemet är lappat och lagat alltför länge och alltför många gånger, och inte blir det bättre med den här typen reformer.  Det har behövts en ordentlig genomgång sedan länge.

Bi Puranen var inbjuden gäst hos Svenska Institutets insynsråd idag, Bi är generalsekreterare för World Values Survey vid Institutet för Framtidsstudier. Hon talade om World Values Survey och andra omvärldsstudier. Många av er har säkert hört om dessa studier i olika sammanhang och sett The WVS Cultural Map of the World av Ronald Inglehart och Chris Welzel där Sverige hamnar längst ut på variablerna ”secular-rational values” och ”Self Expression values”. Myten om Sverige som landet lagom får sig en knäck. Mer om detta här.

Nu ser vi fram mot Kransbindningsfesten imorgon och promotionsfesten på fredag. Då är det dags för Uppsala universitets vårpromotionen där 90 nya doktorer och 15 jubeldoktorer promoveras i universitetshusets aula. Festligheterna fortsätter under kvällen med middag  och dans på Uppsala  slott.