Igår var det alumnträff på Grand Hyatt Beijing. Sex av de sju Matariki-universiteten bjöd tillsammans in tidigare studenter. Det fungerade väldigt bra att ordna detta gemensamt, och uppslutningen blev bättre än någon vågat hoppas på. Chris Higgins, rektor i Durham, hälsade alla välkomna och sedan var det mingel för hela slanten. Uppsala hade glädjande nog flest deltagare, ett femtiotal alumner, och det var som alltid roligt och energigivande att träffa alla ambitiösaoch driftiga ungdomar som förenas av att ha läst – och levt – i Uppsala. Här fanns studenter från universitetets alla delar, med någon tyngdpunkt på datavetenskap, life science, media och kommunikation samt freds- och konfliktstudier. Åtgången på våra medhavda universitetstermosar och pins var strykande.

Ett särskilt tack till Eric (Hao Liu), ordförande i Uppsala universitets alumnkapitel i Beijing, samt till Thomas Fredengren för fint arbete med att få allt att fungera.

Nedan  tre bilder från tillställningen, fr vänster: uppsalaalumnerna samlade, Eric och Anders, vännerna i Matarikinätverket (foto Leif Kirsebom). Fler bilder kommer att finnas på alumnnätverkets hemsida senare.