Måndag kväll och Anders Walls Stiftelsers stipendieutdelning går av stapeln på Musikaliska, Nybrokajen 11, i Stockholm. Här presenteras årets stipendiater – unga forskare, studenter, entreprenörer, musiker och sångare – i en atmosfär som andas kreativitet och framtidstro. Anders Wall, som sedan många år firar sin födelsedag på detta trevliga sätt, leder föreställningen som följs av mingel modell större.

En av årets stipendiater är Uppsalastudenten Savannah Alsén, blivande jurist och entreprenör i damsko-branschen, som får tillbringa ett år på svenska handelskammaren i Shanghai.

”I vimlet” syntes också en av fjolårets unga forskare, Mikael Ingemyr. Han presenterades då som ”ung astronom på jakt efter jordliknande planeter” och studerar nu fysik och astronomi vid Uppsala universitet.

En annan Uppsalabekanting på plats var gotlands- konstnären,  fågelmålaren Lars Jonsson, hedersdoktor 2002. När nu Uppsala universitet i sommar etablerar sig i Visby med Campus Gotland blir Lars plötsligt en av våra närmaste hedersdoktorer. Roligt.