Vi, rektors ledningsråd, besökte ledningen för Århus universitet i fredags. Det blev ett givande besök som var väl förberett av våra värdar, stort tack. Århus universitet har genomfört större förändringar de senaste åren katalyserade av ändringar i universitetslagen och genom sammanslagningar av flera lärosäten. Vi var intresserade av den förändringsprocess som gjorts gällande intern organisation med fyra huvudområden och 20-30 institutioner samt en ny ledningsstruktur. För vår del var det särskilt intressant att få höra Århus erfarenheter med fusioner med tanke på vår egen pågående sammanslagning med Högskolan på Gotland den 1 juli 2013. Deras arbete med tvärgående centra för att stärka interdisciplinär forskning och utbildning diskuterades också. Samtalen kretsade även kring internationalisering. Århus universitet har lyckats väl med sitt internationella arbete och har nu återfått utomeuropeiska studenter efter införande av studieavgifter för några år sedan i Danmark. Vi var även nyfikna på erfarenheterna med Sino-Danish Centre där åtta danska lärosäten erbjuder masterutbildningar på plats i Kina för danska och kinesiska studenter. Vårt arbete med kvalitetsfrågor blev särskilt uppmärksammat med våra ”Koffar” och KrUUt. Sammantaget kontakterar vi att det var en givande resa och inspirerade samtal, ett besök från Århus förväntas längre fram i år. Under våren planerar vi en studieresa till Storbritannien för ledningsrådet med flera universitetsbesök.

Prorektor Anders Malmberg fick hålla ställningarna på hemmaplan i fredags, vilket bland annat gav honom möjlighet att medverka i reccemottagningen där de nya studenterna traditionsenligt hälsas välkomna i aulan. Mer än 4000 studenter inleder under vårterminen sina studier vid Uppsala universitet. De nykomlingar som tog sig till aulan fick höra konferencier Mikael Tornving berätta om sin egen studietid i Uppsala. Förutom prorektor talade även representanter för kommunen, kåren och kuratorskonventet. För musiken svarade Akademiska kapellet, Erato/Stockholms nations damkör och Norrlands nations showorkester, Phontrattarne.