Det var en utmaning att komma ihåg alla lösenord efter ledigheten men det är också ett tecken på att det verkligen har varit avkoppling under helgerna.  Hoppas att ni alla har fått den möjligheten. Det är roligt vara tillbaka på jobbet och jag ser fram emot de utmaningar vi ska anta tillsammans. En summering av det gångna året och några blickar framåt finns i förra blogginlägget.

Jag vill påminna er om att vi söker ett rektorsråd för internationalisering. Är du intresserad eller känner du någon som borde vara det? Det är ett spännande och viktigt uppdrag. Rektorsrådet ska driva och utveckla det universitetsövergripande arbetet med internationella frågor av strategisk karaktär. Centralt i uppdraget är att verka för samordning av internationella frågor för att ge en hävstång i universitetets ambition att bedriva forskning och utbildning av världsklass. Mer information finns här.

I slutet av veckan besöker rektors ledningsråd Århus universitet. I rektors ledningsråd ingår de tre vicerektorerna för våra vetenskapsområden och tre studentrepresentanter, förutom rektor, prorektor och universitetsdirektör. Frågor på dagordningen vid besöket i Danmark är arbete med fusioner, internationalisering och gränsöverskridande verksamhet. Besöket är både ett studiebesök och för att stärka relationerna. Det finns redan idag många samarbeten mellan våra universitet men detta kan utvecklas vidare.