Göran Gustafssonföreläsningen idag blev en succé.  Vi var många som satt  och lyssnade intresserat i eftermiddags. Det var mer än fullsatt i Grönwallsalen när chefen för Broad Institute of MIT och Harvard, professor Eric Lander föreläste om Secrets of the human genome.  Roligt att så många studenter kom.

Nu har vi fått ett nytt rektorsråd för kultur. Jag välkomnar professor Britt-Inger Johansson till sitt nya uppdrag och ser fram emot ett gott samarbete. Kulturen spelar en viktig roll för att upprätthålla och utveckla en dynamisk bildnings- och universitetsmiljö. Britt-Inger Johansson kommer, med sin kontaktyta in mot det professionella kulturlivet, att ytterligare kunna stärka relationerna mellan Uppsala universitet och omvärlden och bidra till ett kvalificerat vetenskapligt samtal i de här frågorna. Läs mer här.

Nu är det snart dags att ta helg. Sedan blir det Nobelfirande nästa vecka och missa inte Nobelföreläsningarna den 13 december.