Det är viktigt att ta en paus då och då. Jag kämpar ständigt med att få in några minuter mellan varje möte för att hinna få rätt underlag, hinna till nästa ställe och för att samla tankarna för att kunna vara fokuserad. Det är en enorm skillnad på de dagar jag lyckas och inte.

På dagens möte med studentsamverkansgruppen lyfte våra studenter frågan om pauser i undervisning. Ibland fortsätter föreläsningar, seminarier och annan undervisning under inplanerad rast. Det kan vara för att få sluta lite tidigare eller för att hinna med mera. Det här kan vara ett problem för våra studenter. Många av oss behöver en rast för att kunna upprätthålla koncentrationen en längre tid. När en lärare frågar ”är det okej om vi läser in rasten och istället slutar tidigare”, är det inte alltid lätt att säga att: nej, det fixar inte jag, av det ena eller andra skälet. Jag tror ni är många som känner igen tystnaden som kan komma när man som lärare säger: Har ni några frågor? Alldeles tyst kan det bli. Sedan, på rasten kommer flera fram och har massor av spännande frågor. Rasten eller pausen kan också vara ett viktigt pedagogiskt tillfälle. Tänk på att pauser och raster är viktiga, då orkar vi vara koncentrade och fokuserade längre. Så skippa inte rasterna.