Idag hade jag förmånen att hälsa nyanställda välkomna till Uppsala universitet.  Många var samlade i Gustavianiums hörsal för en introduktionsdag. Ett roligt uppdrag.

Idag ordnades Anders Wall-föreläsningen för nionde året i rad. Som jag sa i mitt välkomsttal; Särskilt glädjande är att den här dagen, som så mycket annat i studentstaden Uppsala, arrangeras av studenter för studenter och att det sker i ett samarbete som korsar ämnes- och fakultetsgränser – i detta fall mellan föreningen Uppsalaekonomerna och Uppsala teknolog- och naturvetarkår inom ramen för Entrepreneurs Academy.

Föreläsningar väcker stort intresse. Det var helt fullsatt i aulan, och även i sal X där föreläsningarna sändes via länk. Tyvärr, var det flera som inte fick plats. Årets föreläsare var Professor Hans Rosling, världens mest eftertraktade statistiker, Monica Lindstedt, grundaren av hemtjänstföretaget Hemfrid och medgrundare av tidningen Metro Bjørn Kjos, VD och koncernchef för lågprisflygbolaget Norwegian, Jacob de Geer, grundaren av iZettle. I paneldebatten deltog  Ayesha Quraishi, Hoa Ly, Anna Oscarsson och Linnea Söderström. Det var en fantastisk eftermiddag, med många kloka tankar, en hel del skratt och många uppskattande applåder till alla föreläsare och musiker.

Årets Uppsalastudent 2012 blev historiestudenten Johan Gärdebo. Han får utmärkelsen för sitt brinnande engagemang för att förbättra utbildningen och tillvaron för studenterna vid Uppsala universitet. Stort grattis!