Vi (Ann Fust och jag) sitter och jobbar på tåget hem från Göteborg. Vi har varit på SUHFs årskonferens och förbundsförsamling tisdag-onsdag. Konferensen hade ett internationellt fokus med Horizon 2020 som tema. Jan Björklund pratade på eftermiddagen, i sitt anförande tog han mest upp forskning och innovation. Han sa att vi inte ska man inte låta pendeln gå för långt och betonade grundforskning. Vi fick också veta från flera talare att Sverige är bäst på innovation, kul. Men när det gäller HSV och utvärderingssystemet verkar Jan Björklund missat den kritik som finns från sektorn.

Ann Fust blev vald till ytterligare en period för SUHFs styrelse. Grattis! Pam Fredman, rektor Göteborgs universitet fortsätter på sin tredje period. Vid sidan av mötet hade ordförande Pam Fredman kallat till ett möte om småspråk. SUHF kommer att göra en inventering av läget i landet. Andra frågor som togs upp har jag skrivit om tidigare i bloggen men under övriga ärenden togs även följande upp: Ladok, Akademiska hus, ”hinderlistan” för internationell rekrytering.

SUHF = Sveriges universitets- och högskoleförbund