Det har varit en fullspäckad vecka. Möte i Groning i måndags med våra partners inom U4 som jag har skrivit om tidigare i veckan. Jag fortsatte sedan till Bryssel för att träffa svenska representanter på plats. Detta var tillsammans med SUHFs framtidsgrupp, vi har ett uppdrag att göra en framtidsanalys för högskolesektor med sikte på 2030, ett roligt och inspirerande uppdrag. I Bryssel hade vi bra samtal om vad som är på gång i Bryssel  med Horizon 2020 och Erasmus for all. Tillbaka i Uppsala, i onsdags träffade vi senaten och diskuterade forskningsbaserad utbildning.  Igår välkomnade jag deltagarna i U4:s ledarskapsprogram ”Leading Universities in a Global Context”. Temat för denna träff var ‘Tradition and Renewal – Leading Top Quality Universities’. Programmet löper över två år med en träff per termin så man besöker alla fyra lärosätena inom U4. Varje universitet har fem deltagare. När jag träffade deltagarna i går kväll vid en middag på Värmlands nation fick jag höra många lovord om ledarskapsprogrammet.  Före middagen hann jag medverka i en panel på ett seminarium om forskning, mobilitet och samverkan tillsammans med bland annat med vicerektor Ulf Danielsson. Idag har det varit Svenska institutets insynsråd och läsande av FoI-proppen som tagit det mesta av min tid. FoI proppen kom ju lite överraskande redan nu i veckan, inte nästa tisdag som tidigare angetts.

Som ni ser, ingen dag är den andra lik och jag har aldrig långtråkigt på jobbet. Att vara rektor för Uppsala universitet är ett fantastiskt roligt och utmanande jobb. I helgen är det studentloppet. Det blir en rask promenad för min del, inte springande. Nu vill jag passa på och önska er alla en trevlig helg!