Under veckan har våra nya studenter från hela världen välkomnats på Arlanda och fått transport till Uppsala. 750 utbytesstudent och 400 masterstudenter påbörjar sina studier nu i höst hos oss.  Idag välkomnade jag hundratals internationella studenter till Uppsala universitet i vår vackra aula. Fantastiskt att få träffa våra studenter från hela världen som kommer till oss med stora förväntningar.

Vi uppmärksammade särskilt de studenter som har fått stipendier.  Vi har ett stipendieprogram “Anders Wall scholarship foundation for studies at Uppsala University” som ges till studenter från Kina möjliggjort
av en generös donation från Anders Wall. Vi är även tacksamma för Rotary och “The Uppsala Rotary Peace Center for International Studies in peace and conflict resolution” som ger stipendier. IPK och Erasmus Mundus bidrar samt “The Scholarship Foundation of the Swedish Chamber of Commerce in Hong Kong for studies at Uppsala University”. Även “The Scholarship Foundation of the Swedish-American Chamber of Commerce in New York for studies at Uppsala University” ger stipendier.

Tack vare dessa stipendier kan internationella studenter komma till Uppsala universitet och våra svenska studenter får möta världen. Vi kommer att arbeta intensivt framöver med internationalisering  och att vi
fortsatt kan få välkomna studenter från hela världen till vårt universitet.