Våra studenter har skrivit en debattartikel om bostadsbristen i dagens UNT och SFS publicerar sin årliga bostadsrapport idag.
Bostadsfrågan har varit uppe i många sammanhang i olika delar i landet under sommaren. Bra att det är debatt, men viktigast är att finns bra och billiga bostäder till våra studenter. Uppsala universitet ser allvarligt på situationen och det här är en viktig fråga för oss. Jag tycker vi har ett bra samarbete med kår, nationer, kommun, Uppsalahem och andra hyresvärdar. Det är många initiativ är på gång och på sikt blir lättare, förhoppningsvis redan nästa höst. Redan nu görs vissa andra aktiviteter för att underlätta situationen som t ex översyn av kontrakt för studentboende, korttidsboende 1-6 mån i Uppsalahem i lägenheter som ska byggas om. Glädjande är att Studentboet har fått in fler annonser än tidigare, ca 700 hittills.