Jag hoppas att ni alla har haft en fin sommar och det känns bra att vara tillbaka igen på jobbet eller att börja en ny hösttermin med studier vid Uppsala universitet. Nu när arbetet sätter igång med full fart tar vissa saker lite tid att komma ihåg vad det var som gällde och några lösenord har glömts bort, men det tar jag som tecken på en bra ledighet. Inför hösten känner jag alltid en förväntan.

Budgetproppen kommer i september och senare i höst kommer forsknings- och innovationspropositionen. Båda är viktiga för oss. Jan Björklunds uttalande idag på TV4 nyheterna att han kan tänka sig att ompröva takten på neddragningarna inom högre utbildning gav förhoppningar framöver. Söktrycket på många av våra utbildningar är stort och att då dra ner på antalet platser är tråkigt. Antalet utomeuropeiska studenter ökar till hösten men inte i den omfattningen jag hade hoppats på. Vi måste arbeta ännu mer med detta framöver, hitta fler stipendier, prova nya vägar att behålla och utveckla internationalisering och vårt globala klassrum. Glädjande är att vi är med i allt fler Erasmus Mundus program, nio stycken blev beviljade i somras.

Vi har utmaningar och stimulerande uppgifter framför oss. Nu ser jag fram emot en spännande och intressant hösttermin ihop med er alla och att vi tillsammans fortsätter att utveckla Uppsala universitet. Välkommen till en ny termin!