Imorgon åker jag till Gotland. Jag tjuvstartar Almedalsveckan med några möten under fredag och lördag.

Politikerveckan i Almedalen är ett sommarevenemang där politiker, beslutsfattare, myndigheter, debattörer, journalister och andra samhällsintresserade träffas och diskuterar under en vecka. Uppsala universitet har medverkat med forskare många gånger tidigare och även haft egna evenemang men inte så samlat som vi gör i år. SUHF, SFS och flera universitet och högskolor är närvarande. Vi som universitet arbetar med frågor som är viktiga för samhället och vi vill att vår kunskap används. Almedalen är en sådan arena. Allt som annonseras i programtidningen är öppet för alla. Du hittar vårt samlade program på www.uu.se/almedalen2012. Flera av våra evenemang kommer du kunna följa på webben även om du inte kan vara på Gotland. Du kommer också kunna ställa frågor och få kommentarer via twitter, använd gärna: #AlmedalenUU. Jag kommer även att blogga under veckan.

Almedalsveckan är inte likt något annat – antingen älskar man det eller så hatar man det. Men jag måste erkänna att jag pendlar mellan dessa lägen. Massor av folk, debatter och aktiviteter överallt. När jag tittar igenom programmet ser det ut som många seminarer handlar om skolfrågor, hållbar utveckling. Men vilka frågor som får störst genomslag är svårt att se i förväg. I år är arrangemanget större än någonsin med över 1600 programpunkter och alla vill synas. Jag kommer vara där för att bevaka forsknings- och utbildningspolitiken men även innovations- och internationaliseringsfrågor. Jag deltar i paneler om rankning, EQF och vårt samgående med Högskolan på Gotland. Syftet med vårt deltagande i år är också att spana inför nästa år. Samgåendet mellan Högskolan på Gotland och Uppsala universitet infaller 1 juli 2013 – precis då Almedalsveckan börjar nästa år.