Igår var jag på Blåsenhus och träffade ett nätverk av pedagogiska ledare. Jag hade ett inledningsanförande kring pedagogiskt ledarskap och pedagogisk utveckling. Hur ska vi arbeta utifrån Mål och strategier för Uppsala universitet? Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk utveckling är centrala föra att nå högsta kvalitet i utbildningen. Många kloka tankar kom upp, för mig blev det ett roligt och inspirerande möte.

Ett annat roligt och inspirerande möte hade jag idag med några av våra studiebevakare. Bra för mig att få lyssna av vad som pågår, både gällande glädjeämnen och utmaningar. Frågor som togs upp var VFU, uppsatshandlingen, likabehandling av avgiftsstudenter, kursvärderingar. Problemorienterat kan tyckas men vad som togs upp också var alla våra duktiga lärare, hur vi kan bättre premiera och uppmärksamma dem. Vi har många engagerade lärare, inte minst så märktes det bland alla (147 st!) nomineringar till pedagogiska priserna. Områdena på med att komma igång med excellenta lärare som blir ett viktigt sätt att premiera och uppmärksamma lärare.

Ikväll är det kransbindningsfest och repetition inför morgondagens promotion. Jag ser fram emot morgondagens högtid.